Poznaj działanie komosy ryżowej

Komosa ryżowa (https://www.bee.pl/9219-quinoa-komosa-ryzowa) jest ostatnio niezwykle popularna. Nie ma się temu co dziwić, gdyż charakteryzuje się ona bardzo dobrym wpływem na nasze zdrowie fizyczne oraz psychiczne. Jak się okazuje, może być ona składnikiem wielu potraw, zarówno tych na słodko jak i na słono. Jeżeli chcemy jednak czerpać z pozytywnych właściwości quinoa, należy wprowadzić ją do swojego codziennego menu.

Jakie działanie ma komosa?

Komosa ryżowa charakteryzuje się sporą zawartością białka. Co ważne, zawiera ono wszystkie niezbędne nam aminokwasy. Nie ulega wątpliwości, że po komosę powinny sięgnąć osoby znajdujące się na dietach roślinnych. Jest to produkt idealny dla wegetarian i wegan. W komosie ryżowej, oprócz cennego białka znajdziemy także zdrowe, nienasycone kwasy tłuszczowe. Jest ona także skarbnicą wielu witamin oraz składników mineralnych. Zawiera ona między innymi witaminę A oraz witaminę E, zwaną także witaminą młodości. Stanowi ona także niezwykle bogate źródło cennego kwasu foliowego. Warto wiedzieć, że jest to składnik istotny nie tylko dla kobiet w ciąży oraz dla tych, które starają się o dziecko. W komosie ryżowej nie brak jest także wielu cennych minerałów. Znajdziemy w niej wapń, który wspiera prawidłowe funkcjonowanie naszego układu kostnego. Ponadto, zawiera ona całkiem sporo żelaza, które powinno znaleźć się w diecie każdego człowieka. Spożywanie komosy ryżowej zapobiega więc anemii wynikającej z niedoboru żelaza. W komosie znajdziemy także sporą ilość cynku, który jest niezbędny dla zachowania atrakcyjnego wyglądu skóry, włosów oraz paznokci. 

Jak stosować komosę ryżową?


Komosa ryżowa znalazła naprawdę wiele zastosowań. Przede wszystkim, idealnie nada się ona jako dodatek do obiadu. Można podawać ją z mięsem, ale również z warzywami. Idealnie nadaje się również do sałatek. Świetnie smakuje zarówno na ciepło jak i na zimno. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby komosę ryżową wykorzystać również do dań na słodko. Wspaniale nada się jako dodatek do koktajli. Zwiększy bowiem zawartość cennego białka. Ponadto, komosa ryżowa wspaniale będzie smakować na śniadanie z dodatkiem owoców oraz bakalii. Aby móc się cieszyć dobroczynnym wpływem komosy ryżowej na nasze zdrowie, należy zadbać rzecz jasna o systematyczne jej spożywanie. W przeciwnym bowiem razie mowy o satysfakcjonujących nas efektach być niestety nie może. Należałoby zwrócić również uwagę na to, aby komosa była wysokiej jakości produktem. Najlepiej, jeśli kupimy ją w sklepie z ekologiczną żywnością. 

 

Super kasza – komosa ryżowa

Komosa ryżowa inaczej quinoa pochodzi z Ameryki Południowej. Znana jest tam od tysięcy lat. To roślina jednoroczna o wyjątkowych właściwościach zdrowotnych, blisko spokrewniona z występującą u nas komosą białą czyli lebiodą. Należy do grupy tzw. pseudozbóż czyli roślin wytwarzających nasiona bardzo bogate w skrobię, ale formalnie zbożami nie będących. Ryż peruwiański, bo tak też jest nazywana, to super kasza. Bardzo bogate źródło składników niezbędnych nam do życia. 

Komosa ryżowa – właściwości

Quinoa zawiera przede wszystkim pełnowartościowe białka, nienasycone kwasy tłuszczowe a także witaminy i składniki mineralne. Białka zawierają wszystkie egzogenne aminokwasy, czyli takie jakich nasz organizm nie wytwarza i muszą być dostarczone z zewnątrz. To unikalna i wyjątkowa cecha. Inne zboża takich substancji niezbędnych nam do życia nie zawierają. Ziarna quinoa to wspaniała roślinna alternatywa dla białka zwierzęcego szczególnie dla osób, które nie jedzą mięsa. Jest bardzo popularna wśród wegan i wegetarian.

Co ważne kasza peruwiańska jest bezglutenowa i może być spożywana przez chorych na celiakię. Zawiera także tak pożądane tłuszcze nienasycone. Hamuje tym samym rozwój miażdżycy, obniża poziom cholesterolu i korzystnie wpływa na serce. Duże ilości flawonoidów (głównie kwercetyna i kampferol) powodują, że kasza działa antyoksydacyjnie i antynowotworowo. Dzięki niej możemy być młodzi i zdrowi. Pewną ciekawostką może być fakt, że komosa jest bogata w saponiny czyli roślinne związki o właściwościach piorących (pienią się). Badania naukowe dowodzą, że saponiny mają duże działanie przeciwzapalne, przeciwgrzybicze i immunostymulacyjne.  A w dzisiejszych czasach podnoszenie odporności jest kluczowe.  Tradycyjne zboża nie mają aż tylu zalet i mocnych stron. Zdecydowanie warto łaskawym okiem spojrzeć na komosę ryżową.

Jak ugotować komosę ryżową?

Quinoa to wspaniały i zdrowy zamiennik dla ryżu i kasz. Jest smaczna i warto wprowadzić ją do codziennej diety. Gotuje się ją szybko i bezproblemowo. Nie zlepia się i nie tworzy brzydkiej paćki. Jest wielofunkcyjna. Używa się jej do dań śniadaniowych, do zup, do nadziewania oraz do tworzenia wyśmienitych deserów.

Z uwagi na to, że quinoa zawiera saponiny kaszę przed ugotowaniem należy bardzo dokładnie wypłukać. Najlepiej na sicie i pod bieżącą wodą. Szklankę wypłukanej kaszy wrzucamy do garnka, w którym jest 1 i 2/3 szklanki wody. Wstawiamy naczynie na ogień i doprowadzamy do wrzenia. Gotujemy dwie minuty i zostawiamy pod przykryciem, żeby kasza napęczniała.

 

Czym jest komosa ryżowa i jakie ma własności?

Zalety komosy ryżowej znane są już od pokoleń. Roślina ta może być bogatym źródłem składników odżywczych, a jej wszechstronność w kuchni oznacza, że można ją przyrządzić na wiele sposobów i ma ona całe mnóstwo zalet.

Co to jest komosa ryżowa?

Quinoa, inaczej zwana komosą ryżową lub konopiami peruwiańskimi, jest rośliną z rodziny quinoa. Jest ona naprawdę wysoka, do min. 5 metrów wysokości. Komosa ryżowa są różowa, jak również liście są grubsze i mięsiste. Można powiedzieć, że dana roślina dostosowuje się do warunków klimatycznych – można ją znaleźć nawet na wysokości około 4000 metrów nad poziomem morza, a także łatwo wytrzymuje temperatury od -4 do trzydziestu pięciu stopni Celsjusza. Roślina ta pochodzi z Ameryki Południowej, gdzie była uprawiana już w czasach Inków.

Jakie są właściwości komosy ryżowej?

Komosa ryżowa to pseudozboże – choć nie jest zbożem, jej nasiona obfitują w skrobię. Sama roślina jest bogata w pełnowartościowe białko. Komosa ryżowa zawiera niezbędne białka, które nasz organizm z trudem syntetyzuje samodzielnie i które muszą być dostarczane z pożywieniem. Ponadto, w komosie ryżowej znajdziemy:

  • magnez,
  • fosfor,
  • mangan,
  • wapń,
  • żelazo.

Roślina ta może być bogata w witaminę i przeciwutleniacz, witaminy z grupy B, chemiczny kwas foliowy oraz kwasy omega-3. Komosa ryżowa ze sklepu internetowego bee.pl zawiera ponadto flawonoidy, w tym kwercetynę, a także kaempferol.

Jakie jest działanie komosy ryżowej?

Ze względu na zawartość flawonoidów, komosa ryżowa posiada działanie przeciwutleniające, co zapewnia, że chroni nas przed szkodliwym działaniem reaktywnych form tlenu. Według ekspertów ds. żywienia komosa ryżowa jest również fantastyczną rośliną dla wegetarian, a także wegan – zawiera niezbędne aminokwasy, dzięki czemu jest raczej substytutem mięsa, a także dobrym źródłem białka w diecie bezmięsnej. Komosa ryżowa charakteryzuje się niską listą glikemiczną, bo po jej spożyciu przez jakiś czas czujemy się nasyceni. Dzięki temu roślina ta może być wykorzystywana jako wsparcie w walce z nadwagą oraz jako świetny składnik posiłków dla osób dbających o swoje ciało. Ogromna ilość błonnika, znajdująca się we wnętrzu komosy ryżowej, poprawia pasaż jelitowy i wspomaga prawidłowe funkcjonowanie poszczególnych jelit. Niezbędne mienasycone Kwasy Tłuszczowe (NNKT) znajdujące się w roślinie mają ochronny wpływ na nasz organizm, a konkretnie na serce, a poprzez obniżenie poziomu cholesterolu we krwi, zapobiegają miażdżycy.