Czym jest komosa ryżowa i jakie ma własności?

Czym jest komosa ryżowa i jakie ma własności?

Zalety komosy ryżowej znane są już od pokoleń. Roślina ta może być bogatym źródłem składników odżywczych, a jej wszechstronność w kuchni oznacza, że można ją przyrządzić na wiele sposobów i ma ona całe mnóstwo zalet.

Co to jest komosa ryżowa?

Quinoa, inaczej zwana komosą ryżową lub konopiami peruwiańskimi, jest rośliną z rodziny quinoa. Jest ona naprawdę wysoka, do min. 5 metrów wysokości. Komosa ryżowa są różowa, jak również liście są grubsze i mięsiste. Można powiedzieć, że dana roślina dostosowuje się do warunków klimatycznych – można ją znaleźć nawet na wysokości około 4000 metrów nad poziomem morza, a także łatwo wytrzymuje temperatury od -4 do trzydziestu pięciu stopni Celsjusza. Roślina ta pochodzi z Ameryki Południowej, gdzie była uprawiana już w czasach Inków.

Jakie są właściwości komosy ryżowej?

Komosa ryżowa to pseudozboże – choć nie jest zbożem, jej nasiona obfitują w skrobię. Sama roślina jest bogata w pełnowartościowe białko. Komosa ryżowa zawiera niezbędne białka, które nasz organizm z trudem syntetyzuje samodzielnie i które muszą być dostarczane z pożywieniem. Ponadto, w komosie ryżowej znajdziemy:

  • magnez,
  • fosfor,
  • mangan,
  • wapń,
  • żelazo.

Roślina ta może być bogata w witaminę i przeciwutleniacz, witaminy z grupy B, chemiczny kwas foliowy oraz kwasy omega-3. Komosa ryżowa ze sklepu internetowego bee.pl zawiera ponadto flawonoidy, w tym kwercetynę, a także kaempferol.

Jakie jest działanie komosy ryżowej?

Ze względu na zawartość flawonoidów, komosa ryżowa posiada działanie przeciwutleniające, co zapewnia, że chroni nas przed szkodliwym działaniem reaktywnych form tlenu. Według ekspertów ds. żywienia komosa ryżowa jest również fantastyczną rośliną dla wegetarian, a także wegan – zawiera niezbędne aminokwasy, dzięki czemu jest raczej substytutem mięsa, a także dobrym źródłem białka w diecie bezmięsnej. Komosa ryżowa charakteryzuje się niską listą glikemiczną, bo po jej spożyciu przez jakiś czas czujemy się nasyceni. Dzięki temu roślina ta może być wykorzystywana jako wsparcie w walce z nadwagą oraz jako świetny składnik posiłków dla osób dbających o swoje ciało. Ogromna ilość błonnika, znajdująca się we wnętrzu komosy ryżowej, poprawia pasaż jelitowy i wspomaga prawidłowe funkcjonowanie poszczególnych jelit. Niezbędne mienasycone Kwasy Tłuszczowe (NNKT) znajdujące się w roślinie mają ochronny wpływ na nasz organizm, a konkretnie na serce, a poprzez obniżenie poziomu cholesterolu we krwi, zapobiegają miażdżycy.

 

Share