Super kasza – komosa ryżowa

Super kasza – komosa ryżowa

Komosa ryżowa inaczej quinoa pochodzi z Ameryki Południowej. Znana jest tam od tysięcy lat. To roślina jednoroczna o wyjątkowych właściwościach zdrowotnych, blisko spokrewniona z występującą u nas komosą białą czyli lebiodą. Należy do grupy tzw. pseudozbóż czyli roślin wytwarzających nasiona bardzo bogate w skrobię, ale formalnie zbożami nie będących. Ryż peruwiański, bo tak też jest nazywana, to super kasza. Bardzo bogate źródło składników niezbędnych nam do życia. 

Komosa ryżowa – właściwości

Quinoa zawiera przede wszystkim pełnowartościowe białka, nienasycone kwasy tłuszczowe a także witaminy i składniki mineralne. Białka zawierają wszystkie egzogenne aminokwasy, czyli takie jakich nasz organizm nie wytwarza i muszą być dostarczone z zewnątrz. To unikalna i wyjątkowa cecha. Inne zboża takich substancji niezbędnych nam do życia nie zawierają. Ziarna quinoa to wspaniała roślinna alternatywa dla białka zwierzęcego szczególnie dla osób, które nie jedzą mięsa. Jest bardzo popularna wśród wegan i wegetarian.

Co ważne kasza peruwiańska jest bezglutenowa i może być spożywana przez chorych na celiakię. Zawiera także tak pożądane tłuszcze nienasycone. Hamuje tym samym rozwój miażdżycy, obniża poziom cholesterolu i korzystnie wpływa na serce. Duże ilości flawonoidów (głównie kwercetyna i kampferol) powodują, że kasza działa antyoksydacyjnie i antynowotworowo. Dzięki niej możemy być młodzi i zdrowi. Pewną ciekawostką może być fakt, że komosa jest bogata w saponiny czyli roślinne związki o właściwościach piorących (pienią się). Badania naukowe dowodzą, że saponiny mają duże działanie przeciwzapalne, przeciwgrzybicze i immunostymulacyjne.  A w dzisiejszych czasach podnoszenie odporności jest kluczowe.  Tradycyjne zboża nie mają aż tylu zalet i mocnych stron. Zdecydowanie warto łaskawym okiem spojrzeć na komosę ryżową.

Jak ugotować komosę ryżową?

Quinoa to wspaniały i zdrowy zamiennik dla ryżu i kasz. Jest smaczna i warto wprowadzić ją do codziennej diety. Gotuje się ją szybko i bezproblemowo. Nie zlepia się i nie tworzy brzydkiej paćki. Jest wielofunkcyjna. Używa się jej do dań śniadaniowych, do zup, do nadziewania oraz do tworzenia wyśmienitych deserów.

Z uwagi na to, że quinoa zawiera saponiny kaszę przed ugotowaniem należy bardzo dokładnie wypłukać. Najlepiej na sicie i pod bieżącą wodą. Szklankę wypłukanej kaszy wrzucamy do garnka, w którym jest 1 i 2/3 szklanki wody. Wstawiamy naczynie na ogień i doprowadzamy do wrzenia. Gotujemy dwie minuty i zostawiamy pod przykryciem, żeby kasza napęczniała.

 

Share